Förbi är den tid då du var tvungen att ringa till ditt elbolag vid minsta lilla spörsmål. Idag kan du sköta de allra flesta vanliga sorters ärenden genom att helt sonika logga in på ditt konto hos leverantören. Du kan nämligen nå ditt elbolag online och där komma åt dina sidor hos elbolaget. Genom att göra detta kan du i regel få all information om ditt elvatal samt göra vissa förändringar om så krävs.

Detta är någonting som svenska konsumenter uppskattar väldigt mycket. Genom att logga in med hjälp av ditt BankID får du nämligen tillgång till dina fakturor. Ofta kan du även se viktiga nyckeltal såsom din aktuella eller tidigare förbrukning av el. Detta är också en information som specificeras på fakturan. Men det finns såklart även en fördel med att när som helst kunna logga in och få tillgång till informationen!

Lätt och smidigt att kontakta ditt elbolag online

En annan fördel med att ha tillgång till sitt elbolag online är att det underlättar kontakten. Många kunder upplever att det är enklare och smidigare att kontakta sin elleverantör via nätet jämfört med på andra sätt. Med det sagt brukar elbolagen generellt sett även erbjuda andra kontaktvägar.

Det genomsnittliga elbolaget ger dig som kund följande alternativ när du har spörsmål:

  • Hitta själv den information som du söker genom att logga in på dina sidor hos ditt elbolag online.
  • Läs igenom vanliga frågor och svar för att se om din fråga redan har behandlats på hemsidan. Många frågor är nämligen återkommande och ställs av flera kunder. Därför är sannolikheten stor att elbolaget redan har tagit upp frågan och besvarat denna på sin sajt.
  • Fyll i ett kontaktformulär för att få hjälp via e-post när elbolaget har behandlat din förfrågan.
  • Skicka ett mejl direkt till bolaget via din e-postklient.
  • Ring ett telefonnummer för att få betjäning i realtid. Många kunder uppskattar att ha möjligheten att få prata med en person via telefon. Detta gäller inte minst den lite äldre delen av befolkningen.

Dessutom kan du ha möjlighet att interagera med elbolaget via sociala medier. Där besvaras generellt sett inte specifika kundärenden, med hänvisning till GDPR-lagstiftningen.