Vad är 3d visualisering?

3d visualisering innebär att en 2d skiss/bild omvandlas digitalt till 3D. Fördelarna är att figuren nu kan vändas och vridas, ändra storlek och på annat sätt användas för att visualisera en produkt. Det kan både användas inom industri, marknadsföring, grafik m.m.

Exempel när 3d visualisering kan användas

  • Byggbranschen

Skapa en 3d visualisering över ett bostadsområde och se området utifrån olika perspektiv. Det blir nästan som att skapa ett datorspel där man sedan kan agera spelare och röra sig fritt för att se på byggnaderna, omgivningen och annat. På detta sätt skapas en tydligare känsla och överblick över vad byggnaderna kommer att skapa.

  • Produktvisualisering

Med produktvisualisering menas att produkterna presenteras ed 3d visualisering. Därmed kan kunderna se produkten i olika sammanhang, vrida och vända eller användas inom olika kampanjer. Ett tydligare sätt att presentera en specifik vara.

  • Flexibel marknadsföring

Ska en produkt beskrivas och marknadsföras på olika sätt? Då kan 3d visualisering effektivisera arbetet. Genom att ha en modell kan bilder tas från olika håll och användas till olika kampanjer helt efter de unika behoven.

3D-visualisering eller 3D-animering

En 3D-visualisering är en 3D-bild som är mycket likt originalet. Som stillbild liknar det ett foto även om den är renderad i en dator. Här försöker man helt enkelt efterlikna originalet så mycket som möjligt för att skapa rätt känsla och funktion. En 3D-aminering innebär att produkten återskapas i en ”tecknad” miljö. Det är fortfarande exempelvis en burk, en stol eller ett hus men i animerad form. Dessa filmer används ofta som instruktionsvideo och liknande.

Fördelen i detta fall är att det går att ”skala bort” onödig information och låta den animerade delarna lyftas fram. Dessutom går det att jobba utan ”mänskliga regler”. En ko kan flyga och en brevlåda kan vara två meter stor – utan att det känns konstigt. Skulle detta ske med en trovärdig bild (3D- visualisering) skulle det inte upplevas korrekt. Ännu ett alternativ är 360 graders bilder. De kan exempelvis användas för att visa ett hus invändigt vilket gör att intresserade personer kan ta del av hemmet tydligare än med stillbilder. Delvis går det även att genomföra husvisningar digitalt med ett flertal olika alternativ av dessa 360-graders-bilder.

Vad passar ditt företag bäst? Hur ska era produkter presenteras för att möta kundernas behov?